ממשיך להכות • בג"צ נגד כתבי הסירוב של בתי הדין בישראל

ארי וידר No Comments on ממשיך להכות • בג"צ נגד כתבי הסירוב של בתי הדין בישראל
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

עוד נגיסה בסמכויות הרבנים: בית המשפט העליון יוצא נגד כתבי הסירוב של בתי הדין בישראל.

בדיון שנערך היום בעתירה שהגישה תושבת העיר אלעד ועמותת חדו"ש, אמר השופט אורי שוהם "אי אפשר לנסות לגמד את האפקט הנורא של כתב סירוב. אם בית דין רבני אומר להחרים מישהו בגלל שפנה לערכאות זה איום ונורא. כתב סירוב זה דבר איום ונורא".

שוהם אמר עוד ש"כתבי סירוב זה דבר מקומם שמקומו לא יכירנו במדינה דמוקרטית".

הרקע לעתירה בא בעקבות כתב סירוב שהוציאו רבני אלעד נגד תושבת העיר שפנתה לערכאות בעקבות עבירות בניה שביצעה, לכאורה, שכנתה.

שופט בית המשפט העליון מני מזוז אמר ש"כתב הסירוב נועד לשלול מאדם את האפשרות לממש זכויות כאדם ואזרח על ידי המוסדות שיכולים לאפשר לו לממש את הזכויות".

השופט סלים ג'ובראן, שישב בראש ההרכב, ביקר בחריפות את התופעה של בתי דין רבניים שפועלים בחסות של גוף ציבורי רשמי. "הבעיה היא שבתי דין מקימים את הדיונים שלהם במוסדות ציבור בלשכת הרבנות הראשית או בעירייה. צריך הפרדה טוטאלית. אם נגיע להסכמה בעניין, זה יקדם אותנו מאוד". השופט מזוז אמר ש"צריך להקפיד על הפרדה מוחלטת בין פעילות בתי הדין (הפרטיים) לרשויות ממלכתיות".

בג"ץ הורה למדינה לעדכן אותו תוך ארבעה חודשים בעניין התקדמות הטיפול בחקירה הפלילית נגד הדיינים מאלעד וכן האם הוצא הבד"צ, הפועל סמוך ללשכת הרבנות באלעד, והועבר למקום אחר.

הדברים נאמרו בדיון בעתירת עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון ותושבת אלעד בנושא כתבי הסירוב.

עורכי הדין של העותרות, מנכ"ל חדו"ש עו"ד אורי רגב וכן עו"ד עדנה מירב, טוענים שכתב הסירוב הוצא בחוסר סמכות ובניגוד לחוק, כי הוצאתו מהווה עבירה פלילית של שיבוש הליכי משפט וסחיטה באיומים, ומבקשים מבג"צ להורות על ביטולו.

העתירה הוגשה במאי 2013 נגד הרב הספרדי של אלעד רבי מרדכי מלכה, בית דין צדק המרכזי לממונות אלעד, המכונה "הישר והצדק" בנשיאות הרב מרדכי  מלכה, דייני בית הדין, ראש עיריית אלעד ועוד. העתירה בקשה מבית המשפט גם פסיקה עקרונית כנגד תופעת כתבי הסירוב שמוציאים בתי דין רבניים כלפי מי שפונה לבתי משפט של המדינה. העותרים מדגישים כי "כתבי-הסירוב פוגעים פגיעה קשה בשלטון החוק ויוצרים מציאות של 'מדינה בתוך מדינה'".



0 תגובות